فهرست بستن

نتفلیکس در هند شکست می خورد، اما نه به دلیلی که فکر می کنید – The Nutgraf اثر The Ken

نتفلیکس در هند شکست می خورد، اما نه به دلیلی که فکر می کنید – The Nutgraf اثر The Ken

یک ایمیل 🔒 هفتگی که تغییرات اساسی در تجارت، فناوری و امور مالی را که در هفت روز گذشته در هند رخ داده است را توضیح می دهد. به نحوی که هرگز فراموش نخواهی کرد کسی این را برای شما فرستاده است؟ اینجا ثبت نام کنید

صبح بخیر متیو،

نتفلیکس آخرین درآمد سه ماهه خود را دیروز اعلام کرد.

عالی نبود. سه ماهه گذشته 8.3 میلیون مشترک اضافه کرد. در سال 2021، نتفلیکس حدود 18 میلیون مشترک اضافه کرد – کمتر از نیمی از 37 میلیون مشترکی که در سال 2020 اضافه کرد. پیش بینی آن برای سه ماهه جاری نیز چندان امیدوارکننده به نظر نمی رسد، همه اینها ادعاهایی را در مورد آنچه بسیاری گمان می کردند با نتفلیکس اتفاق می افتد تقویت می کند.

رشد مشترکین در حال کاهش است.

سهامداران به سرعت و بی رحمانه پاسخ دادند. قیمت سهام نتفلیکس بیش از 20 درصد کاهش یافت.

در تماس درآمد، نتفلیکس کاهش رشد را به عوامل متعددی نسبت داد. این همه‌گیری به شدت آمریکای لاتین، یکی از بازارهای رشد کلیدی نتفلیکس را تحت تأثیر قرار داده بود. رقابت شرکت هایی مانند دیزنی + به عنوان یکی دیگر از عوامل مهم ذکر شد.

اما درست در پایان، رید هستینگز، مدیرعامل نتفلیکس این را گفت.

 نقل قول

«خبر عالی در هر بازار بزرگ دیگری است، ما چرخ طیار را در حال چرخش هستیم. چیزی که ما را ناامید می کند این است که چرا در هند موفق نبوده ایم، اما قطعاً به آنجا متمایل هستیم.

رید هستینگز، مدیرعامل نتفلیکس

جاه طلبی های نتفلیکس در هند چیزی است که مدتی است به آن توجه کرده ام. در سال 2018، در اولین نسخه Nutgraf، که من عنوان «آخرین نتفلیکس در مرکز رشد بازار را نوشتم»، نوشتم برنامه های شرکت درست مثل دیروز، نتفلیکس در آن زمان نیز فصل بدی را پشت سر گذاشته بود. اما بخش بزرگی از درآمد خود را صرف صحبت در مورد سرمایه‌گذاری‌های محتوایی خود در هند کرد و حتی کاری را انجام داد که قبلاً در هیچ بازار بزرگ دیگری انجام نداده بود – قیمت‌ها را کاهش داد و یک طرح فقط برای موبایل را معرفی کرد. همه برای بردن هند.

سه سال بعد، نتفلیکس هنوز در تلاش است تا بفهمد چگونه در هند برنده شود.

همه اینها علیرغم این واقعیت که در سال 2021، نتفلیکس به همان کاری که سه سال پیش انجام داد ادامه داد، اما با وحشیگری بیشتر.

سرمایه گذاری آن بر روی محتوا در هند بزرگتر از همیشه بود.

قیمت حتی بیشتر کاهش یافت.

و یکی دیگر فقط برای تلفن همراه طرحی را معرفی کرد.

واضح است که چیزی برای نتفلیکس در هند کار نمی کند.

چندین نظریه وجود دارد، اما دلیل اصلی وجود دارد که چرا نتفلیکس در اینجا با مشکل مواجه است.

و این واضح ترین دلیل نیست.

بیایید شیرجه بزنیم. 

محتوا پادشاه است (اما شرایط اعمال می‌شود)

صادقانه بگویم، دیدن اینکه مشکلات نتفلیکس در هند فراتر از محتوا و استراتژی قیمت گذاری آن است، چندان سخت نیست. و بهترین مکان برای شروع، مشاهده شماره مشترکین پولی آن در مقایسه با رقبای آن است. در اینجا نگاهی گذرا به این اعداد است که توسط یک شرکت تحلیلی به نام Media Partners Asia در آگوست 2021 گزارش شده است. 

در همان لحظه، می توانید ببینید که این فقط… عجیب است.

اول، چیزی که واقعاً برجسته است، تعداد Amazon Prime Video است که در دسامبر 2020 به بیش از 17 میلیون رسید. Prime یک سال کامل پس از Netflix هند سرویس ویدیویی خود را عرضه کرد، اما توانسته بود 4 برابر تعداد مشترکان مانند نتفلیکس تا اواخر سال 2020.

دوم، Disney+Hotstar است که حتی ارقام اشتراک بالاتر دارد، اما بعداً به آن خواهیم رسید.

سومین و شگفت‌انگیزتر، منحنی رشد است. به نظر می رسد هر دو Amazon Prime Video و Hotstar مشترکین را با نرخ مناسبی اضافه می کنند، اما Netflix India عملاً ثابت است.

اما، شما می گویید پراوین، این اصلاً تعجب آور نیست زیرا –

خوب، برو. پرونده خود را مطرح کنید.

تعداد مشترکین Disney+Hotstar بسیار بیشتر از رقبای خود است زیرا محتوای بهتری نسبت به رقبای خود دارد، از جمله نمایش‌های HBO مانند جانشینی و بیشتر فیلم‌های مارول. همه اینها به آن برتری می دهد، اما این در مقایسه با بزرگترین سلاحی که دارد چیزی نیست – حقوق انحصاری پخش زنده بزرگترین رویداد ورزشی در تقویم، لیگ برتر هند (IPL). نتفلیکس می‌تواند میلیون‌ها دلار برای ایجاد بهترین محتوایی که می‌تواند در سراسر هند جمع‌آوری کند، خرج کند، اما هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد تا حتی به کاری که IPL هر سال برای Disney+Hotstar انجام می‌دهد نزدیک شود.

سامنر رداستون یک غول رسانه ای است که سال گذشته در سن 97 سالگی درگذشت. ردستون به دو چیز معروف بود – اول، او کسی بود که مجموعه عظیمی را که بعداً به ViacomCBS تبدیل شد، ایجاد، ساخت و اداره کرد. این به خودی خود یک دستاورد باورنکردنی و حیرت انگیز است.

ثانیاً، ردستون عبارتی را ابداع کرد تا اصل راهنمایی را توصیف کند که با آن یکی از مهیب ترین امپراتوری های رسانه ای را که جهان تا به حال دیده بود ساخته بود. این عبارتی جاودانه است که از آن به بعد بارها و بارها، در زمینه های مختلف، توسط افراد معمولاً در صنعت سرگرمی و رسانه تکرار شده است.

محتوا پادشاه است.

او اولین کسی بود که این سه کلمه را به ترتیب خاص گفت.

مصاحبه کوتاهی با رداستون در آرشیو تلویزیون آمریکا وجود دارد که در آن او به جزئیات بیشتری در مورد منظورش از آن عبارت هنگام ایجاد آن اشاره می کند. می‌توانید آن را در YouTube تماشا کنید . در اینجا نحوه توصیف او، به قول خودش است.

 نقل قول

«محتوا همیشه پادشاه خواهد بود. و محتوای برند، مانند برندهایی که داریم، همیشه برتر خواهد بود. مردم CBS را تماشا نمی کنند. آنها آنچه روی آن است را تماشا می کنند. آنها Survivor را تماشا می کنند. آنها نمایش Bette Midler را تماشا می کنند. آنها سوپر باول NFL را تماشا می کنند. آنها تایگر وودز را تماشا می کنند. آنها توزیع را تماشا نمی کنند. آنها آنچه را که روی آن است تماشا می کنند.».

سامنر رداستون، مغول رسانه

در تمام دوران حرفه‌ای‌اش، زمانی که رداستون مجبور بود بین تمرکز بر مالکیت کانال‌های توزیع مانند سالن‌های سینما یا اپراتورهای کابلی یا بین سرمایه‌گذاری روی محتوا یکی را انتخاب کند، او سرمایه‌گذاری روی محتوا را انتخاب کرد. فکر او این بود که توزیع مهم است، اما محتوا غیرقابل جایگزین است.

هیچ پلتفرمی استریم در هند بهتر از Disney+Hotstar و IPL این موضوع را نشان نمی‌دهد.

در هند، Disney+Hotstar بخش عمده ای از درآمد سالانه خود را در پنجره شش هفته ای که IPL در حال پخش است به دست می آورد. همانطور که در قبلی داستان گزارش کرده بودیم، این شرکت انتظار دارد از فصل 2021 نزدیک به 750 کرور روپیه (100 میلیون دلار آمریکا) درآمد داشته باشد. این تقریباً همان مبلغی است که از IPL 2020، اولین فصل تحت تأثیر کووید، و 3 برابر درآمدی که صنعت تخمین زده بود، به دست آورد.

حتی جالب‌تر اینکه Disney+Hotstar این درآمد را از ترکیبی از تبلیغات و اشتراک‌ها (اما بیشتر تبلیغات) به دست می‌آورد.

آنها Disney+Hotstar را تماشا نمی کنند. آنها آنچه روی آن است را تماشا می کنند.

اما این دقیقاً همان چیزی است که Disney+Hotstar را عصبی می‌کند. حقوق IPL آنها در سال آینده پایان می یابد و مشخص نیست که آیا آنها آن را پس می گیرند یا خیر. پس چه مدت قبل از اینکه کاربران و مشترکان آنها را رها کنند و به جای دیگری بروند؟

که من را به Amazon Prime Video می آورد.

من می دانم که انتقاداتی درباره استراتژی محتوای نتفلیکس در هند وجود دارد. برخی استدلال می کنند که به اندازه کافی محلی نیست، یا برای سازندگان پسند نیست، یا اینکه بیدار است (هر چه باشد). اما در نهایت، فکر نمی‌کنم استراتژی محتوای Amazon Prime Video به‌ویژه قابل توجه باشد. حداقل نت‌فلیکس آثاری مانند Squid Game، Bridgerton و Money Heist ارائه می‌کند که به نظر می‌رسد همه آنها در بازارهایی مانند هند محبوب هستند. و Prime Video … چه چیزی دارد؟ Inside Edge. چهار عکس دیگر لطفا. میرزاپور. همه نمایش های پرمخاطب، اما هیچ کدام پدیده های فرهنگی نیستند.

با این حال، این برای Amazon Prime Video چندان مهم نیست.

ممکن است ردستون عبارت "محتوا پادشاه است" را ابداع کرده باشد، اما شخصی که واقعاً آن را محبوب کرد، کسی بود که همه ما می‌شناسیم.

در سال 1996، بیل گیتس مقاله ای نوشت (خیلی زود بود که آن را وبلاگ بنامیم) و آن را در وب سایت مایکروسافت منتشر کرد. این مقاله در مورد آینده رسانه ها و چگونگی تغییر و تأثیر فناوری بر آن بود. خواندن آن امروز، ربع قرن بعد، به طرز شگفت انگیزی پیش بینی کننده است. گیتس نابودی نشریات چاپی تخصصی را به لطف اینترنت و افزایش صدا و تصویر پیش بینی می کند. او به سراغ مدل‌های کسب‌وکار می‌رود، در مورد اینکه چگونه رقابت در چند دهه آینده گسترش می‌یابد، و حتی پرداخت‌های آنلاین چگونه اتفاق می‌افتد.

عنوان مقاله "محتوا پادشاه است".

در واقع، این قطعه به قدری محبوب بود که بسیاری از وب‌سایت‌ها در اینترنت به نادرستی این عبارت را به گیتس اعتبار می‌دهند. .

کل مقاله ارزش خواندن دارد، اما این قسمت است که در اینجا مرتبط است.

وقتی صحبت از یک شبکه تعاملی مانند اینترنت می شود، تعریف «محتوا» بسیار گسترده می شود. برای مثال، نرم‌افزار رایانه‌ای نوعی محتوا است – یک محتوای بسیار مهم، و برای مایکروسافت بسیار مهم‌تر خواهد بود.

اما فرصت های گسترده برای اکثر شرکت ها شامل ارائه اطلاعات یا سرگرمی است. هیچ شرکتی برای مشارکت آنقدر کوچک نیست.

یکی از چیزهای هیجان انگیز در مورد اینترنت این است که هر کسی که کامپیوتر شخصی و مودم دارد می تواند هر محتوایی را که می تواند ایجاد کند منتشر کند. به یک معنا، اینترنت معادل چند رسانه ای دستگاه فتوکپی است. این اجازه می دهد تا مطالب با هزینه کم، بدون توجه به اندازه مخاطب، تکرار شوند.

اینترنت همچنین اجازه می دهد تا اطلاعات در سراسر جهان با هزینه نهایی صفر برای ناشر توزیع شود. فرصت ها قابل توجه هستند و بسیاری از شرکت ها در حال برنامه ریزی برای تولید محتوا برای اینترنت هستند.

محتوا پادشاه است، بیل گیتس

گیتس یکی از اولین افرادی بود که متوجه شد اینترنت هزینه های توزیع را صفر می کند. اگر ناشر بودید، تنها کاری که باید انجام دهید این بود که محتوا را ایجاد کنید و منتظر بمانید تا مردم به سراغ شما بیایند. به همین دلیل است که او محتوا را به عنوان پادشاه در عصر اینترنت قاب بندی کرد.

همچنین، چیز دیگری که بیل گیتس به وضوح درک کرد این بود که از آنجایی که این همه نرم افزار بود، اینترنت تعریف محتوا را گسترش داد .

نرم افزار می تواند بسیاری از کارها را انجام دهد.

می تواند به ارسال ویدیوها به تلفن شما کمک کند.

می تواند موسیقی پخش کند.

مهمتر از همه، می‌تواند محصولاتی را که از یک وب‌سایت سفارش داده‌اید ارزان‌تر کند و سریع‌تر به شما تحویل دهد.

طبق گزارشی که توسط یک شرکت مشاوره Redseer منتشر شده است، فقط 30٪ از مشترکان Amazon Prime از آن برای تماشای ویدیو استفاده می کنند. احتمالاً بقیه از آن برای خرید اجناس از آمازون با قیمت‌های انحصاری با تحویل سریع‌تر استفاده می‌کنند. اینها واقعاً مشتریان ارزشمندی هستند. همانطور که قبلاً نوشتم، بیش از 50٪ از ارزش ناخالص کالای آمازون هند (GMV) از چند میلیون مشتری Prime حاصل می شود. این پایگاه کوچک، اما بسیار وفادار از کاربران است. و ویدیو دلیل اصلی اشتراک آنها نیست.

برای آمازون، «محتوا» پادشاه است، اما تعریف محتوا بسیار گسترده‌تر است.

این یکی از دلایلی است که چرا هم Disney+Hotstar و هم Amazon Prime Video در هند در مقایسه با Netflix مشترکین بیشتری دارند. استدلال محتوا.

سپس، قیمت گذاری وجود دارد. هر دو Amazon Prime Video و Hotstar قیمت بسیار کمتری نسبت به Netflix دارند. در اوایل سال 2021، بسته به طرح، اشتراک نتفلیکس در هند بین 199 تا 799 روپیه در ماه (2.7 تا 11 دلار آمریکا) بود. قیمت Prime بین 80 تا 129 روپیه در ماه (1 دلار تا 1.7 دلار آمریکا) بود و هاتستار، اگرچه کمی گران‌تر از پرایم ویدیو بود، اما همچنان از نتفلیکس پایین‌تر بود.

هم محتوا و هم قیمت‌گذاری ترکیبی توضیح می‌دهند که چرا Disney+Hotstar و Amazon Prime چندین برابر مشترکان Netflix در هند هستند.

به جز اینکه اینطور نیست.

اولین قسمتی که همه چیز شروع به لرزان می کند، قیمت گذاری است. مطمئناً، ما می دانیم که Hotstar و Amazon Prime هر دو قیمت پایین تری دارند، که احتمالاً یکی از دلایلی است که فکر می کنیم آنها نسبت به نتفلیکس تعداد مشترکین بیشتری دارند.

اما سال گذشته، زمانی که نتفلیکس در حال کاهش قیمت ها به پایین ترین سطح تاریخی در هند بود، آیا می دانستید Hotstar و Amazon Prime چه کردند؟

هر دو قیمت های خود را افزایش دادند . برای اولین بار پس از سالها.

Disney+Hotstar اولین افزایش قیمت خود را در ماه آگوست انجام داد و Amazon Prime در دسامبر از این روند پیروی کرد. و قابل توجه است که هیچ یک از آنها محصولات اضافی را با قیمت بالاتر به مشتریان ارائه نکردند. آنها فقط قیمت محصولات مشابه را (کم و بیش) افزایش دادند.

البته، حتی پس از افزایش قیمت، قیمت آنها از نتفلیکس کمتر بود. اما این سوال پیش می‌آید – اگر تنها کاری که باید برای به دست آوردن مشترکین بیشتر در هند انجام می‌داد کاهش قیمت‌ها بود، همانطور که نتفلیکس انجام داد، پس چرا Disney+Hotstar و Amazon Prime در همان سال در جهت مخالف حرکت کردند. 19659021]؟ اصلاً چرا این ریسک را بپذیرید؟

سپس، مشکل کوچک تعداد مشترکان وجود دارد.

چند ماه پیش، نسخه‌ای نوشتم که پایگاه مصرف‌کنندگان هند را تجزیه می‌کرد، جایی که آن را به‌عنوان یک هرم توصیف کردم. در بالای هرم، درباره بخشی از مشتریان به نام مشتریان کالیفرنیای هند نوشتم. اینطوری آنها را توصیف کردم .

اگر در حال خواندن این مطلب هستید، احتمالاً در این دسته هستید. شما یک بومی دیجیتال هستید. تقریباً همه چیز را آنلاین می‌خرید – از محصولات، خواربار و مواد غذایی و غذا. حتی ممکن است یک اشتراک نتفلیکس داشته باشید. شما کاربر نخبه ای هستید—کسی که قدرت خرج کردن زیادی دارد و با خرید آن رژ لب از Nykaa یا آن نوشیدنی سرد از آن استارت آپ شیک که مستقیماً به مصرف کننده در ایندیراناگار، بنگلور است، راحت است. احتمالاً از Dunzo استفاده می کنید و حتی ممکن است صورتحساب های خود را در CRED پرداخت کنید.

این همان مشتری است که همه شدیداً می‌خواهند، مخصوصاً به این دلیل که کاربران هندی کالیفرنیا بیشتر از وزن خود مشت می‌زنند. آنها ممکن است فقط 15٪ از مشتریان فعال در حال معامله باشند، اما به گفته یکی از بنیانگذاران که با او صحبت کردم، آنها تقریباً 40٪ از پولی که توسط این هرم خرج می شود را تشکیل می دهند.

باز هم، راه هایی برای مثلث کردن این وجود دارد. در گزارش اخیر خود قبل از عرضه اولیه عمومی، Zomato که یک سرویس تحویل غذا است و در طول یک بیماری همه گیر مورد استفاده قوی قرار داشت، میانگین تراکنش ماهانه کاربر را 10 میلیون کاربر گزارش کرد. نتفلیکس حدود 3 میلیون مشترک در هند دارد (و شروع به استفاده از آن کرده است) CRED ادعا می کند که حدود 6 میلیون مشترک دارد. Amazon Prime 6-7 میلیون کاربر دارد.

10 میلیون کاربر.

این جمعیت سوئد است.

و هر شرکت اینترنتی مصرف کننده هندی برای آنها می جنگد.

چرا هند به این زودی شاهد یک شرکت اینترنتی 100 میلیارد دلاری نخواهد بود، The Nutgraf

این هرمی است که بر اساس قدرت خرج کردن هندی‌ها، مرتبط با درآمد آنها است. اگر بالای هرم هند، که احتمالاً شامل بخش عمده کل بازار آدرس پذیر پلتفرم های OTT مانند نتفلیکس، آمازون پرایم و دیزنی + هات استار است، تنها از 10 میلیون کاربر تشکیل شده است، پس آمازون پرایم چگونه است. و Disney+Hotstar مشترکین با دستمزد بسیار بالاتر را گزارش می‌کنند—از 17-25 میلیون برای Amazon Prime تا 30-40 میلیون برای Disney+Hotstar؟

خب، پاسخ در گزارش دیگری نهفته است که عملکرد بازیکنان OTT هند را – نه بر اساس مشترک، بلکه بر اساس درآمد، تجزیه می‌کند. Omdia که این گزارش را منتشر کرد، نشان داد که تقریباً 78٪ از کل درآمد پخش جریانی از هند در سال 2020 فقط توسط Disney+Hotstar و Netflix گرفته شده است.

تفاوت بین این دو شرکت چیست؟

خب، Omdia جزئیات را منتشر نکرد، اما چند تحلیلگر تیزبین کمی محاسبات را انجام دادند و در اینجا چگونه به نظر می رسد.

به وضوح درآمد نتفلیکس به ازای هر کاربر در ماه بیشتر از دیزنی است. با توجه به اینکه در سال 2020 حدود 4.6 میلیون مشترک پرداخت کننده داشت و با فرض اینکه هر یک از آنها حداقل مبلغ اشتراک 2.70 دلار در ماه را پرداخت می کردند، نتفلیکس به راحتی در سال گذشته نزدیک به 150 میلیون دلار در هند درآمد داشت.

با این حال، طبق برآورد شخص ثالث، ARPU نتفلیکس در هند 5 دلار در ماه تخمین زده می‌شود، که به این معنی است که درآمد واقعی این شرکت در هند در سال گذشته می‌توانست نزدیک به دو برابر درآمد دیزنی باشد، با فرض اینکه 4.6 میلیون مشترک پرداخت می‌کنند. بنابراین، بر اساس برآورد Omdia، احتمال قوی وجود دارد که نتفلیکس در سال گذشته سهم بزرگی از درآمد استریم در هند را به خود اختصاص دهد.

 نتفلیکس در حال شکست دادن دیزنی در این بازار در حال رشد سریع، نزدک است

Disney+Hotstar تقریباً 7-8 برابر نتفلیکس تعداد مشترکین دارد، اما به گفته برخی تحلیلگران، این Netflix است که بیشترین درآمد را دارد.
.
این چگونه ممکن است؟

خب، همه اینها به لطف چیزی است که هم Disney+Hotstar و هم Amazon Prime Video کرک کرده اند، اما نتفلیکس این کار را نکرده است.

توزیع.

تنها چیزی که برای دیزنی + هات استار و آمازون پرایم مشترک است این است که آنها اشتراک خود را با برنامه های خدمات مخابراتی از بازیکنانی مانند Jio و Airtel همراه می کنند. به علاوه، آنها توزیع را از طریق روش های دیگر مانند کابل یا فیبر اضافه کردند. ایده اساساً این است – شرکت‌های مخابراتی به سراغ مشتریان می‌روند و آنها را متقاعد می‌کنند که دوباره شارژ کنند، و آنها اشتراک OTT را به صورت رایگان دریافت می‌کنند. بین شرکت‌های مخابراتی و OTTها، یک مدل سهم درآمد وجود دارد.

در اکتبر 2020، یک گزارش تخمین زد که از 10 میلیون مشترک Amazon Prime Video، فقط 40٪ از آنها واقعاً هزینه اشتراک خود را پرداخت می کنند. بقیه آنها به لطف برخی از برنامه های بسته نرم افزاری دسترسی دارند – معمولاً از طریق یک اتصال پس پرداخت یا باند پهن.

بیشتر برآوردها تعداد مشتریان پس پرداخت در هند را بین 50 تا 70 میلیون نشان می دهد.

زمانی که سامنر رداستون و بیل گیتس هر دو به روش خودشان گفتند که محتوا پادشاه است، تلویحاً می گفتند که توزیع آن محتوا چندان مهم نیست.

برای Redstone، که تلویزیون و رادیو شبکه را درک می کرد، توزیع یک کالا بود، در حالی که محتوا یک متمایزکننده بود.

و برای بیل گیتس، در عصر اینترنت، توزیع هیچ هزینه حاشیه ای نداشت.

معلوم شد، در زمینه توزیع محتوای آنلاین در هند در سال 2021، هر دوی آنها اشتباه بوده اند.

شما می‌توانید بهترین محتوا را با بهترین قیمت داشته باشید، اما راهی که می‌توانید به افراد بیشتری دسترسی پیدا کنید و بازار خود را گسترش دهید از طریق توزیع است. این چیزی است که هاتستار و آمازون پرایم فهمیدند و نتفلیکس از آن عقب افتاد. مطمئناً، می توانید استدلال کنید که نتفلیکس ممکن است پول را در گوشه و کنار گذاشته باشد. اما به یاد داشته باشید که Hotstar کاربرانی دارد که می تواند تبلیغات را به آنها نشان دهد و از این طریق کسب درآمد کند.

درس واقعی اینجا این است که محتوا ممکن است پادشاه باشد.

اما توزیع خداست.

مراقب باش.

با احترام،
پروین گوپال کریشنان

 این Nutgraf توسط کن

https://sg-mktg.com/MTY0MjgyNTU4MHxvaFNYX2x2WHFrVzVxU21PdFNWQnJxckY5Wk1CUDU4TE5PUW9Qc1JLVDBVR1cyMWxIb1UzU1piR3o5amF2NXMwWFJpMl9jUXhnMF9EWWNlajc1dzJTT3RfdVAwQU9IQkNUQ195QjFRM3RXSTRBbV9Edmp1eUZaY0luQ3RJdHh1NlNaOG5GUnBUajV6ZWxiUFhYa21GaEJyd2Vnellkbk9uZ2xjdVZxZGRnRmF5MjRXUjNUVDhwSUpfem5vQWJ2SVpKQ29vblRWZ1FyQTBtV2t4c0hXWVVHWE1CQnliSkdGSHZnWmJ2N0NqeDE1TEJKeDhpUFFQbkRCeFZYckdfeXp3bG91a2dCVT18GDhB4VDdAs-mltXdpTPr7HcSTbbfNqz9SNs9MoJJSSI=
این Nutgraf یک ایمیل هفتگی پرداخت می شود که تغییرات اساسی را توضیح می دهد در تجارت، فناوری و مالی که در هفت روز گذشته در هند اتفاق افتاد. به گونه ای که هرگز فراموش نخواهی کرد.

کسی را می شناسید که Nutgraf را دوست داشته باشد؟

می‌خواهید The Nutgraf را هر هفته دریافت کنید؟

Nutgraf توسط The Ken منتشر می شود – یک نشریه دیجیتالی و مبتنی بر اشتراک با تمرکز بر فناوری، تجارت، علم و مراقبت های بهداشتی.

آیا می‌خواهید اشتراک خبرنامه هفتگی ما، The Nutgraf را لغو کنید؟ اینجا کلیک کنید. یا تنظیمات برگزیده ایمیل خود را در اینجا تنظیم کنید
© 2021  The Ken

!function(f,b,e,v,n,t,s)
{if(f.fbq)return;n=f.fbq=function(){n.callMethod?
n.callMethod.apply(n,arguments):n.queue.push(arguments)};
if(!f._fbq)f._fbq=n;n.push=n;n.loaded=!0;n.version='2.0';
n.queue=[];t=b.createElement(e);t.async=!0;
t.src=v;s=b.getElementsByTagName(e)[0];
s.parentNode.insertBefore(t,s)}(window,document,'script',
"https://connect.facebook.net/en_US/fbevents.js")؛
fbq('init', '218269277186634');
fbq('track', 'PageView');